Det personliga har blivit automatiserat

Lena Sundström är en författare och krönikör som jag uppskattar. Hon skriver ofta träffsäkert, med både hjärta och hjärna och ofta med en  snygg tvist på slutet.

I en krönika i Dagens Nyheter från den 24 oktober lyckas hon fånga något som jag själv har funderat kring. Att ny teknik skalat bort en mängd korta möten med människor. De personliga tipsen från musiknörden i skivaffären som efter några år kan din musiksmak utan och innan,  videoaffärsföreståndaren som skiner upp inför filmen man valt och glatt berättar att det är en av hens favoritfilmer, banktjänstemannen som faktiskt välkomnade dig som kund även om du bara skulle sätta in pengarna i spargrisen.

En mängd ofrivilliga kontaktytor har försvunnit. Har det en negativ inverkan på det sociala kapitalet? Ja, litegrann tror jag. Det finns säkert en stor portion nostalgi i detta som inte alls har med socialt kapital att göra, men jag håller med Lena – vi har vunnit tid och sparat pengar, men kanske har vi förlorat något annat på vägen.

Länk till artikel i DN

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.